Wednesday, November 07, 2007

This is England


Siden jeg må holde løftene mine, og ønsker å få litt stemmer i dagens runde av Tordenbloggen, så får dere her dagens anmeldelse:

Helt siden Dead man shoes, som gikk på kino i Oslo høsten 2005, har man gledet seg til at Shane Meadows skulle få vist en ny film på norske kinoer. Vi kommer igjen til et ganske likt univers. Men denne gangen handler det om 12 åring Shaun, som er en far som døde i Falklandskrigen, istedenfor Richard som kommer hjem fra militæret.

Shaun blir mobba på skolen og har det ikke spesielt fett. En dag møter han Woody og skinnheadgjengen hans. Der opplever Shaun at han får kule eldre venner, får være med på fester og endelig gå rundt i klær han synes er kule. Men så på en fest kommer Combo, en venn av Woody som har sittet inne noen år tilbake til friheten.

Men fra fengslet har Combo med seg mer enn "morsomme historier", han har med seg en ide om et England for Engelskmenn. Woody og noen flere tror ikke på sånt tøv og bryter med Combo. Men Shaun blir med Combos nye aktiviteter m.m.

This is England er en fantastisk film. Den er en sammensmelting av det beste ved mange sjangere. Dette er en oppvekstfilm, politiskfilm, film om nynazisme og en ungdomskulturfilm på en gang. Dette gjør denne filmen til uforglemmelig og til noe nye genrasjoner om 10 eller 20 år også kommer til å se.....

4 comments:

Örn said...

*SPOILER* (litt ihvertfall)






Enig i at dette var en god film. Dog fikk jeg en snodig fölelse til slutten. Det er en trist slutt men oppleves som en happy ending. Litt sánn "Det gikk jo bra til slutt" som det jo pá ingen máte gjorde for enkelte.

Lothiane said...

Jeg fikk tips om denne filmen av ei venninne, og har bestemt meg for å se den. En gang. Det tar gjerne litt tid. Takk for anmeldelse, nå vet jeg i hvert fall litt om hva den handler om. Høres innmari bra ut!

Lothiane said...

(Og jeg klarte kommentere her uten å lese Ørns spoiler. Hurra!)

Fjeldstad said...

örn: Jeg synes det er en litt både og slutt. Det er ellers generlt veldig synd at for mange filmer i dag har en naturlig lykkelig slutt.

lothiane: Tror du kommer til å kose deg