Tuesday, December 09, 2008

Kokkelering: Kokosfåregryte m epleris

Nå som kona er på besøk så må jeg jo brife litt på kjøkkenet. I dag lager jeg Kokosfåregryte m epleris. Egentlig var ideen å lage lammecarre men det hadde de ikke på Meny. Jeg har i tillegg fått et nytt sett med kniver i bursdagsgave som jeg må prøve ut.

Vi starter matlaginga ved å lage små skåler, i mitt tilfelle plastbokser, med ingridiensene vi skal bruke. Til gryta trenger du en skål med 4 hakkede sjalottløk, en skål med 3 fed finhakked hvitløk og ca 4-3 cm med revet ingefær, en boks med 5-600 gram oppkuttet lammekjøtt, 1,5 dl kyllingbuljong og 3 dl kokosmelk.

Til risen trenger du en skål med 2 hakkade sjalottløk, et grov hakked skrellet eple vent i sitronsaft og 2,5 dl kyllingbuljong.

Vi starter først med gryta der vi freser løk, hvitløk og ingefær i en skje med olje. Når dette har kost seg i tre minutter tilsetter du litt garam masala, pepper og salt. Før du slenger oppi kjøttet. Når kjøttet er fint og brunt på alle kanter heller du oppi buljong og kokosmelk og lar det jobbe under koking i ca 1 time.

I mens har du litt tid til å blogge før vi begynner på risen.

Når det kommer til risen starter du med å frese løk i gryta i ca 3 minutter med litt olje. Så har du i litt ris så litt eple og så litt ris og så litt eple og til slutt resten av risen, rør om i 60 sekunder før du heller på kyllingbuljong. Så lar du risen kose seg i gryta. Før servering tilsetter du risen med litt pepperrot.

Tilbake til gryta så skal den avsluttes med litt masena rørt ut i kaldt vann oppi gryta.

Håper det smaker!

6 comments:

Anonymous said...

Nam nam, det hørtes godt ut:)
Tenker fruen var imponert også?

Unknown said...

Høyrest veldig godt ut. Koner plar verta imponerte av slikt.

I oppskrifter frå 1990-talet vert ofte kokosmjølk erstatta med fløyte. Det vert ikkje heilt det same, kan ein seia.

Oppskrifta høyrest veldig god ut. Og tittelen får meg til å tenkja på dette merkelege i at dyr skifter namn når dei vert mat. Eg veit at dei gjer det på engelsk (altså, får franske namn), men kva med fransk?

Fjeldstad said...

Fruen var fornøyd, ja.

På fransk får de helt sikkert spanske navn. Jeg kan jo ikke fransk så kan jo ikke sjekke...

Anonymous said...

Eg blir alltid nøgd når nokon lagar god mat til meg, særleg så god mat som dette var. Men eg måtte bidra, altså, eg kutta all løken.

Fjeldstad said...

Du kan jo ikke la være.

Katrine said...

Jeg elsker at du blogger om mat og hopp. Du er så søt, storebror:D