Thursday, October 26, 2006

Svar på utfordring


1. Politisk ideologi du forfektar?

KOMMUNISMEN! Ideen om at klasser ikke trenger å eksistere, at ingen trenger å styre eller bli styrt, men at vi kan fungere sammen som et stort kollektiv eller fellesskap. Et samfunn der folk gir etter behov og får etter evne.

2. Politisk ideologi du foraktar mest?

Nazismen

3. Materialist eller idealist?

Materialist så klart. Man må forstå ting ut i fra verdens matrielle virkelighet. Og jeg er veldig opptatt av ting i tilegg.

4. Plikt- eller konsekvensetikk i politikken?

Hovedsaklig konsekvensetikk, men noe bør være plikt også.

5. Politisk oppvakning?

Har nok alltid vært politisk. Men det var mye sammen noen venner på ungdomskolen at jeg begynte å diskutere og studere politikk. De valgte ikke samme revolusjonære vei som meg. Så når jeg ble med i RU, fikk jeg masse spennende erfaringer med praxis, som har korigert de teoriene jeg har lest før og etter.

6. Politisk omveg?

Altfor mange omveier, men de har vært nødvendige for å utvikle seg. Hvis stien hadde vært rett så hadde nok politikken både vært kjedelig og feilaktig.

7. Enkeltpersonar som påverka deg mest politisk?

Det er veldig mange.

Mari er vel min viktigste diskusjonspartner som jeg har lært veldig mye av

8. Bok som har påverka deg mest politisk?

Det kommunistiske manifest

Tidskriftet Rødt!/Røde Fane

9. Største bresten i ideologien du forfektar?

Sosialismen

10. Viktigaste politiske enkeltsak?

Å skape et klasseløst kommunistisk samfunn

Nå vil jeg utfordre Kenneth og Studenten siden det er lenge sida de blogga om noe fornuftig

No comments: