Monday, August 07, 2006

Kan menn ta ansvar?



Kansje er dette å kreve for mye, men siden jeg sjøl tilhører dette kjønnet så får jeg håpe det. Andre håper også vi kan være ansvarsfulle menn, Mihoe og Utsnitt har vært blandt de som etterlyser mannelige blogger om sommerens voldtekter. Peterandrej (hvis man kan kalle ham en mann) har kommet med et svar som gjør at det mannelige kjønnet burde skamme seg.

Det har vært mange oppslag i avisene også rundt årets voldtekter. Hanna Helseth krever at regjeringa betaler taxi til jenter som er redde for å bli voldtatt. Arbeiderparti går inn får at voldtekt skal straffes hardere. og SV vil gi sjølforsvarskurs. Det er ikke at dette er dårlig tiltak. Det er gode ideer og jeg mener regjeringa burde satt opp farten i sommerferien så det hadde blitt noe annet enn prat. Imens blir nye voldtekter begått.

Det er bra hvis staten tar sin del av ansvaret, det er på tide, siden voldtekter er et samfunnsproblem. Men fortsatt må menn ta sitt ansvar for denne samfunnssykdommen som kjønn. Det burde ikke vært sånn at kvinner må ta taxi eller gå på sjølforsvarkurs for å kunne kjenne seg trygge på byen, på fest og i hjemmet. Menn har et ansvar å seg på seg sjøl som et kjønn og ikke bare som individer. For voldtekt er et problem som menn skaper.

Så klarer menn å ta ansvar. Jeg håper det. Kansje er det mye å håpe på at menn i hele Norge reiser seg opp på arbeidsplassene og erklærer deres avsky mot voldtekter. At menn tar avstand fra voldtektspropagandaen som blir solgt på narvesen. Men jeg ville syntes det var dødskult.

1 comment:

Anonymous said...

det var fint skrevet:)