Wednesday, August 30, 2006

Digital opplæring


den raude plass har Galemathias publisert et innlegg der han angriper opplæringsdirektør Svein-Erik Fjeld fordi han mener elevene trenger bærbare PCer. Det er jo trist at folk som egentlig er radikale og røde, kan plutselig få så gameldagse og reaksjonære standpunkter når det kommer til undervisning.

Jeg har sjølv 5 års erfaring med pedagogisk arbeidet i barnehage. Å har ofte revet meg i håret fordi våksne mennesker ikke skjønner at det går ann å lære med digitale verktøy, ikke bare spille spill. Galemathias er en blandt flere som skriker i været at man må være forsiktig med bruk av digitale verktøy i skolen. De skriker så høyt at skolene i Norge hopper 20 år tilbake i tid.

Evnen til å bruke digitale verktøy blir viktigere og viktigere i langt flere deler av samfunnet. Det er et stort framskritt at man i 2006 skjønte at dette burde bli en basis kunnskap i skolen. Desverre 30 år forseint spør du meg. Digitale verktøy har i dag åpnet en hel ny verden av måter å uttrykke seg. Det åpner for mer kreativitet og utvikling brukt på den rette måten.

Jeg vil nå avslutte med å mene at desverre så burde satsinga ha gått enda litt lengre på digitale verktøy. Jeg mener man burde oppretta et nytt fag fra 1. klasse av som burde inneholde programering og bruk av digitale verktøy. Det ville gitt oss den moderne skolen vi burde forventa oss i 2006

3 comments:

Anonymous said...

Programering fra første klasse?

Som i typen lære seg å skrive datamaskinprogrammer?

Jeg er for at skolen skal lære folk å bruke diverse elektroniske duppedingser, men jeg ser ikke formålet med at en 6 åring skal lære å programmere, eller at det skal være almennkunnskap

Valgfag derimot :)
Programering krever strengt tatt også en del matteferdigheter :-)

meeeh said...

Hmmm... Dette er (delvis) på sida av kommentaren min, Jokke!

Jeg er ikke imot mer data, mer digitale læremidler i skolen. Jeg er ikke imot at unger skal lære å bruke datamaskin på skolen, gjerne på nye laptoper for min del.

Men jeg ER imot hypen rundt dette, at dette er DET viktigste som skjer i dag. Og jeg ER imot at PCer skal taes i bruk for tidlig i undervisninga - jeg mener det vil føre til enda dårligere resultater. Som jeg skreiv tidligere - endel ting MÅ faktisk pugges (tyske/fransk gramatikk og gloser er vel kroneksempelet - men det finnes mange fler), for at man skal komme noen vei. Det å lære seg basiskunnskapene i alle de viktige faga, er i veldig stor grad en pugge- og treningsgreie. Faktisk.

Fjeldstad said...

Andreas: Primitiv programering (f.eks. lage enkle spill o.l.) er noe som man har begynt med i barnehager.

Det å kunne programere kommer nok å bli viktigere i framtida. Desutten er programeringskunnskaper noe som burde være allmennkunnskap siden det både gir folk muligheten til å tilpasse programmer sitt behov, og gjør det mulig å utvikle programmer mellom flere. Mye av de praktiske resultatene blir mye av det vi ser fra forming, heimkunnskap og sløyd.

Studenten: Innlegget var ikke et svar på din kommentar men innlegget til Galemathias.