Thursday, May 04, 2006

Av mangel på fantasi: Så her har dere litt Marx

Nå er det lenge sida jeg har kommet på noe å skrive så her får dere litt Marx:



Hvis vi hadde produsert som mennesker
Sett at vi hadde produsert som mennesker: Hver av oss ville i sin produksjon i dobbelt forstand ha bekreftet seg sjøl og den andre. Jeg ville 1) i min produksjon ha objektivisert min individualitet, dens særpreg og derfor både ha nytt en indivduell livstyring under virksomheten og ha kjent den individuelle glede, min personlighet som objektiv, sansemessig anskuelig og derfor over enhver tvil hevet makt ved å betrakte gjenstanden. 2) I din nytelse eller din bruk av mitt produkt ville jeg umiddelbart ha nytelsen, både som bevissthet om i mitt arbeid å ha tilfredsstilt et menneskelig behov og som bevisthetom å ha objektivisert det menneskelige vesen og dermed å ha skaffet et annet menneskelig vesens behov sin tilsvarende gjenstand, 3) jeg ville for deg ha vært formidleren mellom deg og arten,jeg ville altså av deg sjølv bli oppfatta og følt som en supplering av ditt eget vesen og som en nødvendig del av deg sjølv, jeg ville således vite meg sjølv bekreftet både i din tenkning og din kjærlighet, 4) i min inddividuelle livsytring ville jeg umiddelbart ha skapt din livsytring, jeg ville altså i min individuelle virksomhet umiddelbart ha bekreftet og virkeliggjort mitt sanne vesen, mitt menneskelige vesen, mitt fellesvesen.

Hvis det var for kjedelig å lese teksten kan du lese min tegneserie versjon:> del 1 og del 2

No comments: