Monday, May 28, 2007

Samvirkelaget - Musikk


Det kom en masete fyr innom kontoret mitt som maste på meg denne skiva for en 150 kroner. Så jeg har nå hørt på den noen ganger å tenkte at den burde kommenteres her.

Koveret ser ferdigslitt ut som om det har tatt seg et par turer i vaskemaskina, så på veggene i et fettete kjøkken før den fant plassen som CD-kover. Det blir litt for gårsdagen for meg, som da alle skulle kjøpe slitte bukser uten å slite dem ut sjølv. Innholdet derimot er storartet. Alle låten har en liten introtekst, og alle tekstene følger med. Veldig greit når jeg trodde først at det ble sagt jøde på "Ikke snakk til meg om interiør" men det var snakk om ei jåle.

Plata starter ganske sterkt med låter som Itjnå, som er en videreutvikling av ei gammel Hans Rotmos låt, og Ikke snakk til meg om interiør. Sjølv om Ikke snakk til meg om interiør er en fengende låt. Så synes jeg at det er fett med Interiør og det å ha penger og tid til å bry seg om det. Har det siste året sett mange interiørprogrammer på TV. Problemet er bare at alle de gode ideene jeg har fått aldri har blitt realisert.

Balladen om Ole Høiland er sånn klassisk gansterromantisering som de har i rap-kulturen. Vi får en smakebit av den borgerlige versjonen av virvelstevet. Og det blir tid for å gjøre en arbeiderbevegelse.

Hiten som kansje har fått mest oppmerksomhet på forhånd "Stopp Volden". Kommer seint og godt på plata. det jeg lurer på her er hvorfor de synger "Som hadd hud i kriminell valør" og ikke kulør. Som i hode mitt er det som er det mest logiske.

Plata avsluttes til slutt med en ny norsk versjon av Partisansangen Bella ciao. Og da er det på tide å gå ut å lage noe politisk bråk.

2 comments:

Brage said...

Du er en ussel poengtjuv, Jokke! Det der med kulør versus valør er mitt poeng! Makan!

Fjeldstad said...

Hei

Trodde du var en sånn kommunist som var for å dele jeg!