Sunday, May 20, 2007

Cannes 2007

Det er jo filmfestival i Cannes. Å sjølv om filmstjernene samles mangler fortsatt en uviktig person, nemelig meg. Men istedenfor å gråte over det, så vil jeg heller se på hvem som har mulighetene for å ta med hjem årets gullpalme.

Jeg har sjølvsagt ikke tjuvtittet på noen av filmene på forhånd, så dette blir kvalifisert gjetting på bakgrunn av tidligere prestasjoner på kinolerrete. Av tidligere palme d'or vinnere som har sjansen igjen finner vi Coen-brødrene som har laget en ny mørk dyster film basert på en bok av Cormac McCarthy. Quetin Tarantino er også nominert for sin del av Grindhouse, "Death Proof". Og den overaskende 2003 vinneren Gus van Sant deltar med Paranoid Park. Emir Kusturica er eneste ikke amerikaner som har muligheten for å innhente sin andre gullpalme. Men jeg har liten tro på noen av dem, sjølv om de helt sikkert har laget fantastiske filmer. Tidligere er det bare to tilfeller av at noen har fått Gullpalmen to ganger, Francis Ford Coppola (74 og 79) og Luc Dardenne & Jean-Pierre Dardenne i (1999 og 2005)

Personlig har jeg to asiatiske favoriter. Wong Kar Wai er en av de virkelig store regisører som enda ikke har fått en palme d'or med seg hjem fra Cannes. Når man ser igjennom alt han har laget fra Days of being wild til 2046, så framstår han som en opplagt vinner. En annen jeg kunne tenke meg fikk gullpalmen er Sør-Koreanske Kim Ki-Duk. Ki-Duk er best kjent i norge for «Vår, sommer, høst, vinter, vår» og «Bin Jip». Jeg har personlig gjort det til en romjuls tradisjon og se en av filmene hans på kino. Så jeg håper «Breath» blir satt opp til romjula.

Ellers er her hele lista over de som kan ta med seg palme d'or i 2007 hjem:

«Une Vieille Maitresse» av Catherine Breillat
«Les Chansons d'amour» av Christophe Honore
«The Diving Bell and the Butterfly» av Julian Schnabel
«Auf der anderen Seite des Lebens» av Fatih Akin
«No Country For Old Men» av Coen-brødrene
«Zodiac» av David Fincher
«We Own the Night» av James Gray
«Mogari No Mor» av Naomi Kawase
«Promise Me This» av Emir Kusturica
«Secret Sunshine» av Lee Chang-dong
«4 luni, 3 saptamini si 2 zile» av Cristian Mungiu
«Tehilim» av Raphael Nadjari
«Stellet licht» av Carlos Reygadas
«Persepolis» av Marjane Satrapi og Vincent Paronnaud
«Import/Export» av Ulrich Seidl
«Alexandra» av Alexander Sokurov
«Death Proof» av Quentin Tarantino
«The Man From London» av Bela Tarr
«Paranoid Park» av Gus Van Sant
«The Banishment» av Andrey Zvyagintsev
«Breath» av Kim Ki-duk (II)
«My Blueberry Nights» av Wong Kar Wai

2 comments:

Mari said...

Er det blitt film av Persepolis? Den vil eg i så fall sjå.

Fjeldstad said...

Veit ikke om det er den, men vi får vente å se om den vises på Norske kinoer.