Tuesday, April 10, 2007

Oster-Oratorium


Til en sjeldenhet har jeg testa ut klassisk kultur her på bloggen. Så når det først var påske så var det bare å stikke innom den lille kirka i Berlin kalt Berliner domen. Der fikk jeg høre J.S. Bach sin Oster-Oratorium "Kommt, eilet und laufet" og W.A. Mozarts "Missa solemnis in C".

Berliner domen, eller Dom zu Berlin, er et ganske praktfult bygg, med masse flotte bilder av viktige personer i bibelhistorien og kristendommen for øvrig. Den nyeste utgaven av bygget er faktisk ikke eldre en fra 1905, sjølv om man får inntrykk av at dette bygget burde blitt bygget i føydal tid. Siden min sitteplass ikke ga meg utsikt over mer enn en halv orkestermusikker brukte jeg mesteparten av tiden å titte på det flotte rommet.

Oster-Oratorium er henta fra bibelhistorien og forteller en historie der, Petrus, Johannes, Maria Magdalena og Maria Jacobi deltar. Mer kan jeg ikke forklare siden jeg ikke kan tysk. Og for min del hørtes det ut som de sang veldig mange vokaler. Men vakert var det. Missa solemnis var litt enklere å få med seg siden det er jo en kjent messetekst på latin. Men den er ganske lang så på slutten hadde jeg akkurat rukket å duppe kort av et øyeblikk. Til slutt klappet man veldig veldig veldig lenge....

No comments: