Wednesday, January 10, 2007

Byggeidioti


I forrgje måned skrev jeg om bygginga av Bjørvikamuren. Men dette er ikke det eneste byggeprosjektet som får hårene i nesa mi til å reise seg. I går kunne vi lese i Aften at man vil bygge et monster senter på Økern. Ikke noe galt i å ha ønsker å gjøre noe med dette område. Jeg synes det også er positivt hvis man kunne fått nye bademuligheter, kino og idrettsanlegg for beboerne rundt Grünerløkka og Bjerke bydel. Men må man bygge alt som en gigant kloss?

Før jul kunne vi også lese om ideene rundt den nye Holmenkollbakken. Som hopp intresert er dette en sak som engasjerer meg. Holmenkollen er en nydelig hoppbakke som også siden den synes fra nesten hele Oslo er en viktig smykkestein i byens uttrykk. Å bevare det særegne ved holmenkollen i arkitektkonkuransen som skal holdes i år er etter min mening viktig. Å putte en stor kloss på toppen fordi man vil ha en resturant der, synes jeg er ren vandalisme. Sjølvsagt er det mange fine bakker som allerede har en sånn løsning i verden. Innsbruck f.eks. har resturant på toppen og er forsatt en nydelig hoppbakke. Men sjølv om det funker ute i Europa bør vi nødvendigvis ikke gjøre vårt hopptempel om til et sted for komersiell resturantvirksomhet. Holmenkollbakken skal være et tempel for idrettsglede.....

enda et prosjekt av byggingsvandalisme kan Aften raportere om. De skal bygge et 24 etasjers bolighus på Gullhaug torg. Dette er dobbelt så mye som den grensa på 12 etasjer som vi fikk i fjor.

2 comments:

Anonymous said...

Etter halvannen måned i Tokyo har jeg nå snudd i høyhusspørsmålet. Jeg er veldig for å bygge veldig høye hus med plass til veldig mange mennesker i, veldig tett inntil hverandre. Det er økonomisk, plassbesparende og ikke rent lite tøft å se på.

Det er dog kanskje dumt å plassere dem akkurat ved den sjøen som mange andre har lyst til å titte på, men det finnes nok av andre plasser å putte dem.

Fjeldstad said...

w: nei å nei å nei... Høye hus gir mere skygge som stjeler den kommunistiske eide sola fra oss arbeidsfolk. Spesielt her nord på der sola er så lav halve året.

I tillegg blir jeg syk av høye hus, de er ekle å se på.