Wednesday, September 06, 2006

Vondt i tenna, vondt i lommeboka


Jeg har det siste året brukt mange tusen på en nødvendig oppusing av tennene. Det har vært en smertefull opplevelse ikke bare i munnen, men også får lommeboka. Mange er vi som i utgangspunktet ikke har råd til å prioritere tannhelse øverst på prioriteringslista. Så man venter til smertene blir for store, så man får en kjempe smell på lommeboka.

Siden tennene ikke har blitt annerkjent som en del av kroppen vår i helse- og omsorgsdepartementet. Blir tannlege regjninga et privat anliggende, mens fjerning av en fåflekk blir sponsa av staten. Det at alle har rett til å gå til legen til en relativt billig pris er en demokratisk rettighet, som er viktig for folkehelsa. Men når deler av kroppen som f.eks tenner blir et privat anliggende, så får lønningsposen mye å si på hvor frisk du er i munnen.

Alle bør ha en frisk og sunn munn, med pene tenner. Men i dag er økonomi et stort hinder for å bli kvitt primitive folkesykdommer som dårlig tannhelse. Det er vel på tide at staten hjelper til med tannlegeregninga.

3 comments:

Brage said...

Du veit du ikke har noe å klage over! Jeg sammenlikner tannlegeregninger med hvem som helst når som helst!

Anonymous said...

Jeg fatter og begriper ikke hvem det er som gidder dra til tannlege i Norge. Her hvor jeg bor koster en tannlegetime ca. 50-100 kroner og boring eller sånt koster bare noen få lapper. Og da snakker vi skikkelig bra tannlege, sånn som ambassadene og sånt bruker.

Har du en større greie du skal gjøre vil det ofte lønne seg å reise hit og gjøre det her framfor å ta det i Norge. Og du får ferie i tillegg.

So long, suckers :-)

Fjeldstad said...

Brage : Jeg tar utfordringa di,(må bare vente til jeg får kommet inn på min nettbank så jeg får se hva det blei til sammen).

ronja: Ja, det er også helt tåpelig at Øyne ikke er en del av kroppen det heller...

lars a: Det er jo alltid hyggelig å bruke ferien sin på å borre....