Wednesday, April 12, 2006

Et Drømmesamfunn

Det er nå lenge sida jeg har skrevet noe politisk her på hat og kjærlighet, men det har vært, og forsåvidt er, så mye infighting på venstersida for tida at det blir vanskelig å mene noe konstruktivt. Men jeg har dratt meg sjølv i skjegget så jeg kan se fram mot lysere tider! Det er det altfor sjelden vi gjør på revolusjonære venstresida. Jeg stiller meg på en tanke messig topp å ser ut over verden. Jeg ser at folk over hele verden sloss for det samme drømmesamfunnet. Jeg ser Zapatistene i Chiapas, Maoistene i Nepal, Baskerne i Baskerland, kommunistene på Philipinene og mange fler sloss for det de mener er et drømmesamfunn.

Hva er mitt drømmesamfunn? Et samfunn der arbeiderklassen har makta? Et samfunn der ingen stat okuperer en annen nasjon? Et demokratisk samfunn? Et samfunn uten kvinneundertryking? Ja alt dette finnes på min vei til mitt drømmesamfunn men mitt drømmesamfunn er så mye mer. Mitt drømmesamfunn er et samfunn der folk er samlett i kolektiver av fri vilje, der ingen er tvunget av noen andre, men gjør ting utifra sitt ønske om å realisere sin frihet. Det er et samfunn der folket yter etter evne og får etter behov. Det er et kommunistisk samfunn.

God Påske

1 comment:

Stian Nicolajsen said...

God ide, men det funker ikkje i praksis