Monday, March 19, 2007

Der Freie Wille

Hva er fri vilje? Dette filosofiske spørsmålet blir reist i Matthias Glasners film Der freie wille. Theo er en voldtektsmann som slipper ut etter ni år i forvaring. I forsøket på å tilpasse seg en ny verden så oppstår spørsmålet om hans frie vilje. Vil han falle tilbake til gamle forbrytelser eller kan han velge en annen vei?

Han møtter den yngre Nettie, som har et vanskelig forhold til sin far. De to prøver å leve normalt i et kjærlighetsliv. Men hva kan man velge, og hva er ikke av fri vilje? Kan man velge hvem man elsker, og kan man velge å ikke overgripe seg på andre?

Denne 3 timer lange filmen setter frykten inn i sjela på deg. Det er alltid frykt for om Theo skal voldta noen igjen. Og mange ganger går han langt over grensa før han stopper seg sjølv. Sjølv om vi får se at Theo er mennesklig, og ikke bare et udyr, så frykter vi hva han kan gjøre hele filmen igjennom.

Personlig må jeg si at jeg er uenig med Glasner i hans utgangspunkt. Både når det kommer til voldsutøvelse, voldtekt og kjærlighet har mennesket en vilje. Kansje ikke helt fri fra sosiale bånd, klassetilhørighet og kjønn. Men det er ikke sykdommer, som man ikke kan velge seg fri fra.

Filmen er veldig tysk i sin stil, flott laget og griper inn i samfunns- og den filosfiske debatten. Dette er nok hovedgrunnen til at den har plukket med seg en sølvbjørn på veien til norske kinolerreter. Men realismen gjør den langsom og kjedelig, ofte sånn som livet er. Det trekker en god del ned.

2 comments:

Anonymous said...

Jeg tenkte å si at jeg hadde lyst til å se denne filmen, men "lyst" er vel ikke akkurat ordet ... Men jeg skal i alle fall prøve å få somla meg på kino.

Fjeldstad said...

god tur