Wednesday, January 18, 2006

En ny heksejakt?

På europarådsmøte neste uke skal den parlamentariske forsamlinga ta stilling til en resolusjon med tittelen "Behovet for internasjonal fordømmelse av forbrytelser begått av totalitære kommunistiske regimer". Forslaget kommer fra en bekymret svensk moderat ved navn: Göran Lindblad.

Göran Lindblad har lite hår på hodet, stygge briller og har nettopp blit litt over 56år. Han har blandt annet foreslått å privatisere svenske fengsler så de kan bli "Trevliga". Men nå vil han at Europa skal fordømme og forby kommunismen. Han synes det er fryktelig at "kommunistiske partier er legale og aktive i visse land" og mener at kommunistenes teori om klassekamp er skyld i alle forbrytelser i Sovjet o.l.

Göran Lindblad er nok litt redd for kommunister og littegranne gal. Men han har desverre en makt som arbeidsfolk ikke har i dag. Han kan foreslå en skjerpet forfølgelse av de europeiske kommunister, hvis de f.eks. stadig mener, at det foregår klassekamp i Europa. Dette kommer til å bli stemt over om en uke så si ifra at du synes forslaget er dust f.eks her http://www.no2anticommunism.org/en/index.php

1 comment:

Stian Nicolajsen said...

På fredag ble eg hengt ut som kommunist i Bergens Tidene. Eg skrev et boikott-israel innlegg, og unge-høyre syntes tydligvis at det var for gale at eg ikkje oppga at eg var med i ru. Men eg forstår de egentlig. Eg trodde at kommunister var litt det samme som nazister fram til eg var femten. I lærebøker står det nesten alltid "kommunistene angrep", istedenfor russerne eller noe sånt. Men vi må nok tåle sånt. Det e jo åpenbart at høyresiden ikke vil tjene på en saklig debatt.