Wednesday, January 12, 2011

Trenger vi gondol når vi har trikk?

De fleste som er opptatt av Oslopolitikk har fått med seg debatten om Christian Ringnes sin skulpturpark med gondolbane. Jeg har både gjennom utspill i media og gjennom leserinnlegg tatt standpunkt mot at kommunen skal gi bort et stort kakestykke av det største sentrumsnære friluftsområde til mangemillionær Ringnes. Men i dette innlegget vil jeg gi min oppmerksomhet til hans andre leketøy nemlig gondolbanen med monstermast.

Ringnes sin gondolbane vil kreve, i følge Aftenposten, en 70 meter høy mast. Denne masten vil da være nesten dobbelt så høy som de to grå luftetårnene som i dag setter sitt preg på Bjørvika. Midt i det som blir sett på som indrefileten i byutviklingen av Oslo skal man altså putte opp tårn etter tårn.

Man kunne jo tenke seg at gondol var et nytt og eksotisk fremkomstmiddel som gjorde nye deler av byen tilgjengelig. Men Ekebergskrenten er ikke spesielt vansklig å gå opp. Det finnes mange fine stier der. Og det går allerede trikk opp ditt. Så hva skal vi da med gondol? Det blir litt som å sette opp en sykkeltaxi for å kjøre etter 12-trikken.

No comments: