Saturday, December 29, 2007

Hoppukeblogging 07/08 del 1


Da blir det en kort pause i filmprisutdelinga for å hoppblogge litt. I morgen starter det første rennet i årets hoppuke. Hoppuka er jo som Jul, Nyttår og Påske for hoppentusiaster. Og mange mener at vinne hoppuka er større en OL, VM, SkiflyingsVM og Verdenscupsammenlagt- seier til sammen.

Stor favoriten til å vinne årets hoppuke er Thomas Morgenstern. Det vil nok forundre mange hvis han ikke vinner, så overlegen som han har vært i år. Blandt utfordrerne finner jeg ikke mange nordmenn. Men Østerikerne Schlierensauer og Kopler er vel blandt de sterkeste utfordrerne. Ellers vil nok veteraner som Ahonen og Malysz noen som burde heve seg til teten i løpet av hoppuka. Hoppuka er jo litt tysk og hvis det er en tysker som kan hevde seg så er det vel bare Michael Neumayer som kan. Jeg tror også vi må regne med Sveitserne Ammann og Koffler. Koffler har jo den ene seieren som ikke Morgenstern tok i år.

Nordmennene har jeg fortsatt ikke mye hopp får. Romøren som har noen resultater i år av kvalitet og rutine virker som er i bånnen av en formkurve. Tom Hilde kan sjølvsagt være med å sloss om palplasser, men mangler erfaring og stabilitet for å hevde seg sammenlagt. Andreas Vilberg er en nykommer som har gjort det godt i hoppsportens adeccoliga og kan være med blandt de 20 beste tror jeg. Både Anders Jackobsen og Anders Bardal tror jeg vil hoppe ok og kunne være med å sloss om å komme inn blandt de topp 10. De norske veteranene Pettersen og Ljokelsøy tror jeg må sloss for å være med i finaleomganger desverre.

Hoppuka er jo den eneste uka i hoppverden der hopperne hopper parvis mot hverandre for å komme til finalen. Her er mine tips for morgendagens norske dueller:

Ilja Rosilijakov (Russland) - Anders Bardal

Anders Jacobsen - Primoz Peterka (Slovenia)

Arthur Pauli (Østerrike) - Andreas Vilberg

Sigurd Pettersen - Andreas Küttel (Sveits)

Roar Ljøkelsøy - Jernej Damjan (Slovenia)

Bjørn Einar Romøren - Gregor Schlierenzauer (Østerrike)

Tom Hilde - Thomas Morgenstern (Østerrike)
HILDE Tom NOR - MORGENSTERN Thomas AUT Borte

No comments: